Mythes over trainen en vet

Door Dennis, 2-07-2014 11:51 PM

Denk je dat je een slanke buik krijgt door veel buikspieroefeningen? Dan heb je het mis. Er bestaan nogal wat misverstanden over trainen en vet. Hierbij een overzicht van de tien meest gehoorde mythes.

 

Mythe 1) Je kunt vet veranderen in spieren 

Spieren en vet zijn van een andere substantie. Daarom kunnen spieren en vet niet in plaats van elkaar komen. Je kunt wel het lichaamspercentage aan vet verminderen en spierweefsel verhogen. Om meer spieren op te bouwen, moet je simpelweg een goed trainingsschema volgen. Om minder vet te krijgen, moet je uitgebalanceerd eten.

Mythe 2) Alleen trainen met elektrische spierstimulatoren is genoeg

Helaas, met een spierstimulator alleen zul je waarschijnlijk geen grote spierbundel worden. Met elektrische stroom kun je spieren laten samentrekken. Maar deze kleine spiercontracties zijn echter niet voldoende om groot resultaat te boeken. En bij verkeerd gebruik kun je er zelfs je huid mee verbranden in plaats van vet!

Mythe 3) Trilplaten laten vet verdwijnen

Trilplaten spannen de kroon wat betreft de loze beloften over de resultaten. Onderzoek wijst uit dat dezelfde oefeningen, met of zonder trilplaat, je exact dezelfde resultaten opleveren. Met winkelen verbruik je ongeveer evenveel energie als wanneer je op de trilplaat staat. Je moet zo'n 7000 minuten trillen om 1 kilo vet kwijt te raken.

Mythe 4) Conditietraining werkt het beste om vet te verliezen

Conditietraining is belangrijk, toch is spiertraining jarenlang sterk onderschat. Spieren verbranden meer calorieën dan vet, ook in rust. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbrandt, waardoor het makkelijker wordt je gewicht onder controle te houden.

Mythe 5) Om vet te verbranden, moet je lang trainen op een lage intensiteit

Wat aan het einde van de dag uitmaakt, is hoeveel calorieënje in totaal hebt verbruikt. Als je vet wilt verbranden, moet je meer verbruiken dan je binnen krijgt. Het beste trainingsprogramma verschilt dan ook per persoon.

Mythe 6) Door veel buikspieroefeningen te doen, krijg je het vet rond de buik weg

Hoeveel buikspieroefeningen je ook doet, het vet rond je middel zal er niet door verdwijnen. Voor zichtbare buikspieren moet je een zeer laag vetpercentage hebben. Daarvoor is een complete training (meer verbruiken) en een evenwichtige voeding (minder innemen) nodig.

Mythe 7) Voor 'slanke spieren' moet je veel herhalingen met weinig gewicht doen

'Slanke spieren' bestaan helemaal niet! Hoe je lichaam eruitziet, wordt door twee dingen bepaald: hoeveel vet je hebt en hoeveel spiermassa je hebt. Je kunt de hoeveelheid vet verminderen, waardoor de spieren beter zichtbaar worden en er meer vorm in je lichaam komt.

Mythe 8) Met de nieuwste fitnesstrends, zoals body balance, pilates en yoga verlies je vet

Deze trainingen zijn eenvoudigweg niet intensief genoeg. Relatief gezien verbruik je weinig calorieën. Dus verlies je er geen vet mee. Er zijn wel fysieke verbeteringen mogelijk, zoals een verbeterde balans, spieruithoudingsvermogen en lenigheid. Deze verbeteringen kunnen in het dagelijkse leven zeer goed van pas komen. Daarnaast zijn deze 'zachte' trainingen een prima manier om te ontspannen.

Mythe 9) Om vet te verbranden, kun je het best trainen na het eten

Als je traint op een bepaalde intensiteit, zul je hetzelfde aantal calorieën 'verbranden' ongeacht de tijd waarop je traint. In de praktijk kun je zeggen dat de beste tijd om te trainen de tijd is die jou het beste uitkomt.

Mythe 10) Je kunt alles eten als je maar genoeg traint

Helaas, als je slecht eten met veel trainen wilt goedmaken, zul je bedrogen uitkomen. Het een gaat eenvoudigweg niet zonder het ander. Hoewel slecht eten en helemaal niet trainen nog veel ongezonder is dan wel trainen. Je kunt het meest uit je training halen door jezelf te voeden met goede brandstoffen uit een voeding met hoge kwaliteit.






Overig nieuws

Schrijf je in voor onze trainingen

Bootcampen voor het Rode Kruis

6de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Run2Day Bootcamp - gratis try-out

Ruil je schoenen in voor het goede doel - en ontvang korting

Aanbieding - 10 Lessen Bootcamp voor maar 30 euro

Vanaf 2016 ook Bootcamp training in het Oosterpark

Geef een sportief cadeau deze kerst

Interview met een Powerfoodie

Interview met een Dutch Mud Men

De ervaring van Malou en Amber - Legends werden Vikingen

Wat onze klanten zeggen over Legendary Sports

Excuses do not burn calories

Tracteer jezelf op een sportief cadeau met korting

Voorkom een winterdip door te blijven sporten

Heb jij de inschrijving voor de dam tot damloop gemist

Bootcamp in het Flevopark

5de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Buddy weken - trainen met een flinke korting

Bootcamp try out - geef jezelf op voor een gratis proefles

Nu ook Bootcamp training in het Flevopark - gratis proefles

Nieuwe Bootcamp trainer - Yasmiin Omar

Trainen voor de Dam tot Damloop of de halve marathon

Circuit Training bij de Sloterplas

4de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Heroes 10k Run

Zaterdag en Zondag Bootcamp in het Amsterdamse Bos

Running and Core Training

Bevrijdingsloop op 4 mei

Hardlopen - lekker fit de zomer in

Gratis proefles

Goede voornemens Bootcamp actie

Sport en doorzettingsvermogen - een lastige combinatie

Blauwe bessen versnellen herstel spieren

Speciale Bootcamp aanbieding voor de koude maanden

Reserveer nu online

Legendary Heroes 10k Run

Afvallen door meer te bewegen is een leugen

Burpees - De oefening we all love to hate

Legends worden Vikingen bij de Strong Viking Obstacle Run

Legendary Dirt Maniacs

Vochtverlies tijdens sport

Inschrijving gestart voor de Legendary Urbanathlon

Legendary Healthy Kids

Gratis sportlessen en advies - Open dag in Amsterdam

Urbanathlon - schrijf je nu in

Mud Masters 2014