Sport en doorzettingsvermogen - een lastige combinatie

Door Dennis, 10-12-2014 11:21 PM

Je wilt graag actiever zijn, maar het zit gewoon niet in je systeem. Je hebt het druk, je komt laat thuis van je studie of werk.

Vrienden en familie vragen allemaal aandacht en voor je het weet zijn er weer weken voorbij dat je niets gedaan hebt. En dan? Trek je de stoute (sport)schoenen aan om toch weer te gaan? Of blijf je liever in je warme huis, negeer je het onderbuik gevoel en troost je jezelf met de gedachte dat het binnenkort wel weer goed komt?

Een schrale troost, je bent niet alleen. Er zijn vele anderen die met precies hetzelfde probleem worstelen. Vrijwel iedereen die start met sporten heeft hiermee te maken. Vanuit 'vrijwel niet bewegen' ineens 'sportief worden', dat is een grote verandering in je leven. Je moet niet verwachten dat dit zomaar gaat. Je lichaam moet wennen aan deze verandering.

Er zijn echter een paar handige tips om het vol te houden waardoor sport net zo'n dagelijkse routine kan worden als opstaan en tandenpoetsen, zonder dat het echt moeite kost. Daarnaast helpt dit je om sport leuk te gaan vinden.

Hierbij wat tips die mij persoonlijk geholpen hebben:

Zoek een activiteit die bij je past

Toen ik een paar jaar geleden besloot om actiever te gaan worden, vond ik het moeilijk om echt doorzettingsvermogen te tonen. Ik merkte dat doelloos sporten niet echt iets voor mij was. Puur sporten omdat ik sportief wilde zijn, dat werkte niet voor mij. Soms had ik pieken van 3x sporten per week en dan weer maanden dat ik niets deed.

Op een dag zag ik een filmpje van een obstacle run, en toen voelde ik een rush over mij heenkomen. Als ik daarvoor zou gaan trainen, dan had ik een doel. Elke keer als ik naar buiten ging had ik dat doel voor ogen en het maakte het een stuk makkelijker om door te zetten. Halverwege 2013 deed ik voor het eerst mee aan de Urbanathon, een 10.5 km obstacle run.... en ik was verkocht. Terwijl ik nog last had van flinke spierpijn, boekte ik mijn volgende uitdaging, een 18km Mud Masters run. Sindsdien heb ik al zo'n 6 runs gelopen en nog steeds heb ik de smaak te pakken.

Werk rustig naar je gezonde leefstijl toe

Veel mensen starten enthousiast en gaan daardoor te ver, wat veel spierpijn oplevert en dat kan zeer demotiverend werken. Je denkt hierdoor al snel dat het sportieve leven niet voor jou is weggelegd. Mijn persoonlijke ervaring is dat je dit gemakkelijk kan overwinnen. Probeer niet binnen een paar weken 10 kilo af te vallen en probeer zeker ook niet meteen hele hoge doelen te stellen. Gewoon langzaam beginnen, volhouden en dan komt het vanzelf. Ik heb er 4 a 5 maanden over gedaan om aaneengesloten 5km te kunnen hardlopen.

En je eetpatroon? Niemand hoeft je te vertellen dat 3x per week junkfood verkeerd is. Start gewoon met gezond boerenverstand en prop jezelf niet vol. Begin met 'bewust' eten van echt voedsel en probeer voorgeprepareerde maaltijden (saus uit een pakje) te vermijden. Het kost soms wat extra tijd en het is vaak iets duurder dan de snelle maaltijden, maar het smaakt beter en het is gezonder. Als je jezelf ertoe kunt zetten om 2 a 3 keer per week te sporten, dan ga je het vanzelf zonde vinden om jezelf vol te proppen met slecht voedsel.

En wist je dat veel verzekeringen de eerste afspraak met een diëtiste vergoeden? Neem eens contact met je verzekeringsmaatschappij en vraag naar de mogelijkheden. 

Maak een afspraak

Train samen. Nodig je partner of vrienden uit om mee te gaan trainen in plaats van af te spreken om te gaan eten en drinken. Samen trainen is nog leuker! Met een vast trainingsmaatje is het gemakkelijker om elkaar gemotiveerd te houden. Of het nu een vriend(in) is of een personal trainer. De afspraak die je hebt, helpt je om je eraan te houden. Een gezonde en actieve leefstijl vergt dus ook enige discipline.

Als je net begint met sporten, plan dan minimaal 3 maanden vooruit alvast je agenda vol. De grootste drempel is de deur uit gaan. Als je eenmaal bezig bent, dan gaat het wel. Door te plannen en af te spreken heb je een extra stok achter de deur. Op het laatste moment afzeggen is een extra grote drempel die je minder snel neemt als er iemand op je staat te wachten.

Stel doelen

Stel je doelen zo specifiek mogelijk op. Bijvoorbeeld: op dinsdag en donderdag ga ik na werk sporten. Plan alvast weken vooruit en maak dit ook bekend in je omgeving. Zelf werk ik als freelancer en ik kan wel 70 uur per week werken als ik wil. Door zelf aan te geven dat deze avonden voor mij 'heilig' zijn om een goede work/life balance te hebben, is er alle respect voor onder mijn collega's. Sterker, de volgende ochtend vragen ze mij of ik de avond ervoor lekker gesport heb.

Daarnaast is het goed om ergens naartoe te werken. Voor mij was een uitdaging als een obtstacle run erg goed. Misschien werkt voor jou iets anders. Deel je uitdaging met je vrienden, familie en je trainer. Zo maak je het jezelf makkelijker om ergens naar toe te werken.

Investeer in gezondheid

Koop nu eens geen make-up of spullen voor in je huis, maar investeer in je gezondheid. Geef eens geld uit aan een sport abonnement, een nieuwe trainingsoutfit of een paar goede sportschoenen. Zo maak je van bewegen een leuke prioriteit en is dit weer een stap dichterbij een gezonde en actieve leefstijl.

Beloon jezelf

Als je een doel hebt bereikt, beloon jezelf dan met iets wat je er aan herinnert dat je een goed resultaat hebt geleverd. Iets dat je stimuleert om door te gaan kan ook helpen. Een beloning hoeft natuurlijk niet altijd in de vorm van eten, het kan ook een bos bloemen of een leuk uitje zijn.

Geen smoesjes

Geen tijd is het meest gebruikte excuus om niet meer te bewegen. Dat lijkt heel terecht, want we zijn allemaal zo 'druk, druk, druk', maar het is natuurlijk een flauwe smoes om je luiheid mee te verbergen. Kijk eens eerlijk naar wat je doet in je vrije tijd. En... was het echt nodig om die zoveelste film te zien op tv? Zet meer bewegen gewoon in je agenda net zoals je je andere afspraken noteert.

Mijn persoonlijke resultaat?

Ik ben geen fan van onderstaande foto’s, maar ik geloof persoonlijk altijd wel in meetbare resultaten. De paspoortfoto aan de linkerkant is genomen op 7 juni 2013. De foto aan de rechterkant heb ik vorige week genomen. Dit is het resultaat van 1.5 jaar lang actief sporten. Helaas kan ik niet zeggen wat ik in kilo’s ben afgevallen, want ik geloof niet in weegschalen. Ik geloof liever in hoe je jezelf in de spiegel aankijkt en hoe tevreden je bent met jezelf.

Het meeste resultaat heb ik geboekt sinds begin 2014, toen ik startte met het geven van de Bootcamp trainingen. Mijn conditie was toen al goed, maar dat was helaas nog niet echt heel goed te zien aan mijn lichaam. De combinatie van conditietraining en kracht zorgde ervoor dat de kilo’s er af vlogen. Door mijzelf ten doel te stellen om 3 a 4 keer per week een groep te gaan trainen, had ik de ideale stok achter de deur. Afzeggen omdat ik moe was, dat was geen optie.  

Het resultaat, ik ben nu fitter en sterker dan ooit. Ik kan mij bijna niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst ziek ben geweest. Als ik nu een dag niet sport, dan gaat mijn lichaam erom vragen. Ik heb geen enkele moeite meer om een ongezonde maaltijd te laten staan, maar ik beloon mij zelf ook nog regelmatig met 'ongezonde' dingen. De balans is alleen anders, een stuk beter dan vroeger.

De reden dat ik dit graag wilde delen, is omdat ik mijzelf heel goed kan verplaatsen in personen die het moeilijk vinden om sport tot een onderdeel van hun leven te maken. Het kost echt tijd voordat het in je DNA gaat zitten. Maar als je eenmaal die drempel hebt overwonnen, dan voelt het zo enorm heerlijk. Ik deel vanuit mijn eigen passie graag dat resultaat en wil er graag alles aan doen om jullie hier ook van te laten genieten.

Heb je moeite met het volhouden van een actieve levenswijze, laat het ons a.u.b. weten. Wij praten uit eigen ervaring, niet vanuit een theorieboekje. We helpen je graag om doelen te bepalen en hiernaar toe te werken!

Wat ga jij doen?

 

Wie ben ik?

Dennis Biesma, 39 jaar. Na een HBO informatica ben ik gaan werken in de ICT en vanuit mijn persoonlijke passie ben ik geïnteresseerd in sport en gezondheid. Na een opleiding LSR (Leraar Sportieve Recreatie) en veel zelfstudie besloot ik voor Legendary Sports de Bootcamp trainingen te gaan geven.  

Ik doe dit vanuit passie en persoonlijke overtuiging en help graag anderen om hetzelfde gevoel te krijgen.






Overig nieuws

Schrijf je in voor onze trainingen

Bootcampen voor het Rode Kruis

6de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Run2Day Bootcamp - gratis try-out

Ruil je schoenen in voor het goede doel - en ontvang korting

Aanbieding - 10 Lessen Bootcamp voor maar 30 euro

Vanaf 2016 ook Bootcamp training in het Oosterpark

Geef een sportief cadeau deze kerst

Interview met een Powerfoodie

Interview met een Dutch Mud Men

De ervaring van Malou en Amber - Legends werden Vikingen

Wat onze klanten zeggen over Legendary Sports

Excuses do not burn calories

Tracteer jezelf op een sportief cadeau met korting

Voorkom een winterdip door te blijven sporten

Heb jij de inschrijving voor de dam tot damloop gemist

Bootcamp in het Flevopark

5de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Buddy weken - trainen met een flinke korting

Bootcamp try out - geef jezelf op voor een gratis proefles

Nu ook Bootcamp training in het Flevopark - gratis proefles

Nieuwe Bootcamp trainer - Yasmiin Omar

Trainen voor de Dam tot Damloop of de halve marathon

Circuit Training bij de Sloterplas

4de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Heroes 10k Run

Zaterdag en Zondag Bootcamp in het Amsterdamse Bos

Running and Core Training

Bevrijdingsloop op 4 mei

Hardlopen - lekker fit de zomer in

Gratis proefles

Goede voornemens Bootcamp actie

Blauwe bessen versnellen herstel spieren

Speciale Bootcamp aanbieding voor de koude maanden

Reserveer nu online

Legendary Heroes 10k Run

Afvallen door meer te bewegen is een leugen

Burpees - De oefening we all love to hate

Legends worden Vikingen bij de Strong Viking Obstacle Run

Legendary Dirt Maniacs

Mythes over trainen en vet

Vochtverlies tijdens sport

Inschrijving gestart voor de Legendary Urbanathlon

Legendary Healthy Kids

Gratis sportlessen en advies - Open dag in Amsterdam

Urbanathlon - schrijf je nu in

Mud Masters 2014