Hardlopen - lekker fit de zomer in

Door Dennis, 8-03-2015 6:43 PM

Als je wilt afvallen is hardlopen uitermate effectief. Met hardlopen verbrand je meer dan 800 calorieën per uur.

Intensieve lichamelijke activiteit zoals hardlopen zorgt voor de aanmaak van endorfine; ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat wil niet zeggen dat hardlopen automatisch zorgt voor geluk - daar is meer voor nodig - maar het draagt zeer zeker bij aan een gelukkig gevoel. Daarnaast zorgt hardlopen voor een kleinere kans op depressies en angststoornissen, en het helpt je om je beter te wapenen tegen stress.

Volgens wetenschappers heeft hardlopen een verslavende werking. Je lichaam gaat verlangen naar de endorfine, serotonine en dopamine die vrijkomen tijdens het lopen. In dit geval is het een positieve verslaving. Het zorgt ervoor dat het hardlopen een plezierige activiteit wordt.

Hardlopen voor een grotere longinhoud

Ken je dat gevoel dat je al buiten adem bent als je een trap oploopt? Of als je even een klein stukje moet rennen om de tram te halen? Dat is een teken van een relatief slechte conditie, iets wat je met hardlopen snel zal voorkomen. Met hardlopen train je namelijk ook je longen. Door regelmatig te rennen neemt je longcapaciteit toe, waardoor je dieper in kunt ademen. Dit zorgt voor een efficiëntere ademhaling, wat er onder andere toe leidt dat je minder snel moe wordt.

Serotonine

Hardlopen zorgt voor extra aanmaak van serotonine in je lijf. Dat is een neurotransmitter (een stof die signalen overdraagt tussen zenuwcellen) die veel positieve effecten teweeg brengt. Onder andere:

- Meer zelfvertrouwen
- Een betere, diepere slaap
- Een hogere productiviteit
- Een betere stemming
- Een hogere seksuele activiteit en meer zin in seks

Wanneer je alleen loopt ervaar je misschien minder gezelligheid, maar dan is hardlopen misschien wel de uitgelezen activiteit om tot jezelf te komen. En als je bijvoorbeeld door het bos of in de duinen loopt, geeft het je de kans om te genieten van de natuur.

Strakke buik

Hardlopen is het wondermiddel om die superstrakke buik te krijgen.Dit is niet het enige wat je moet doen, maar hardlopen helpt er zeker heel veel bij. Je kunt namelijk alleen met een sixpack pronken als er geen laagje vet bovenop zit. Met hardlopen verbrand je tot wel 1.000 calorieën per uur en dat is meer dan bij veel andere sporten.

Hardlopen in teamverband

Hardlopen kan ook heel gezellig zijn wanneer je het met anderen doet. Tegelijkertijd kan het je een goed gevoel geven wanneer je je rondje gelopen hebt. Met hardlopen zet je een heel tastbare prestatie neer, waar je trots op kunt zijn.

Als je traint in teamverband, dan is er altijd iemand die op je wacht. Het is veel makkelijker om het op deze manier vol te houden. Het is erg verleidelijk om toch thuis te blijven als het een keer regenachtig is of als je een drukke dag hebt gehad op werk of je opleiding. Voor zo'n 90% van de mensen helpt het om in teamverband te gaan hardlopen.

Samen met Legendary Sports

Wij geloven oprecht in de kracht van hardlopen in combinatie met krachtsport. Niet omdat we dit uit een theorieboekje hebben geleerd, maar omdat wij persoonlijk de positieve ervaringen hebben opgedaan van het effect van hardlopen op je lichaam. We praten dus uit ervaring en passie en willen dit graag op jullie overbrengen.

Daarom zijn wij naast onze Kickbokslessen en onze Bootcamp training nu ook hardlopen gaan aanbieden. Tijdens bijvoorbeeld een Bootcamp training train je vrijwel alle spieren in je lichaam. Spieren verbruiken ook vet in ruststand, dus ook op de dag nadat je getrained hebt. Hardlopen is, zeker als je de grens van +- 5 tot 7km kunt doorbreken, enorm effectief als het gaat om vet verbranden.

De ultieme combinatie om af te vallen is daarom een combinatie minimaal 1 krachtttraining (Bootcamp of Kickboksen) en 1 hardloop training per week. Wil je nog meer resultaat? Pak dan nog een 3de training erbij of ga zelf nog 1x per week een interval training doen, waarbij je 30 minuten lang het volgende schema pakt:

1) Warming up van 2 a 3 minuten
2) 5 minuten rustig inlopen, hierdoor gaat je lichaam zich voorbereiden op de activiteit
3) 1 minuut harder lopen dan je normaal doet, pomp hierbij je hartslag flink op
4) 2 minuten rustig uitlopen, zorg dat je je hartslag weer op peil krijgt
5) Herhaal stap 3 & 4 nog 5 keer
6) Als laatste nog zo'n 3 minuten rustig uitlopen en daarna een cooling down

Wanneer is er een hardlooptraining?

Elke woensdagavond in het Vondelpark. Onze trainer Astrid van Eeden geeft een training die zowel geschikt is voor beginners als gevorderden. Je leert hier je conditie te verbeteren, grenzen te verleggen en zult enorm snel resultaat boeken.

Wat kost het?

Voor al onze buitensport activiteiten (Bootcamp & Hardlopen) werken wij met een strippenkaart. Momenteel is er een actie via Groupon waarmee je 10 lessen kunt boeken voor €29,99 of 20 lessen voor €49,99. Heb je momenteel al een strippenkaart? Dan kun je deze lessen gewoon boeken via ons reserveringsysteem.

Geef jezelf op en bepaal je doel

Vandaag is het de eerste echt warme dag van het jaar. Nog een week of twee en de klok gaat op zomerstand waardoor de avonden langer worden. Als je lekker fit de zomer in wilt gaan, dan is dit je kans. Bepaal voor jezelf een doel of laat ons je hierbij helpen. Elke twee maanden organiseren wij een run van minimaal 10 kilometer waarvoor je jezelf kunt opgeven. Mocht je nog nooit 10 kilometer hebben gelopen, dan zou dit een mooi doel kunnen zijn om naartoe te werken.

Be a Legend, start now!!!






Overig nieuws

Schrijf je in voor onze trainingen

Bootcampen voor het Rode Kruis

6de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Run2Day Bootcamp - gratis try-out

Ruil je schoenen in voor het goede doel - en ontvang korting

Aanbieding - 10 Lessen Bootcamp voor maar 30 euro

Vanaf 2016 ook Bootcamp training in het Oosterpark

Geef een sportief cadeau deze kerst

Interview met een Powerfoodie

Interview met een Dutch Mud Men

De ervaring van Malou en Amber - Legends werden Vikingen

Wat onze klanten zeggen over Legendary Sports

Excuses do not burn calories

Tracteer jezelf op een sportief cadeau met korting

Voorkom een winterdip door te blijven sporten

Heb jij de inschrijving voor de dam tot damloop gemist

Bootcamp in het Flevopark

5de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Buddy weken - trainen met een flinke korting

Bootcamp try out - geef jezelf op voor een gratis proefles

Nu ook Bootcamp training in het Flevopark - gratis proefles

Nieuwe Bootcamp trainer - Yasmiin Omar

Trainen voor de Dam tot Damloop of de halve marathon

Circuit Training bij de Sloterplas

4de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Heroes 10k Run

Zaterdag en Zondag Bootcamp in het Amsterdamse Bos

Running and Core Training

Bevrijdingsloop op 4 mei

Gratis proefles

Goede voornemens Bootcamp actie

Sport en doorzettingsvermogen - een lastige combinatie

Blauwe bessen versnellen herstel spieren

Speciale Bootcamp aanbieding voor de koude maanden

Reserveer nu online

Legendary Heroes 10k Run

Afvallen door meer te bewegen is een leugen

Burpees - De oefening we all love to hate

Legends worden Vikingen bij de Strong Viking Obstacle Run

Legendary Dirt Maniacs

Mythes over trainen en vet

Vochtverlies tijdens sport

Inschrijving gestart voor de Legendary Urbanathlon

Legendary Healthy Kids

Gratis sportlessen en advies - Open dag in Amsterdam

Urbanathlon - schrijf je nu in

Mud Masters 2014