Voorkom een winterdip door te blijven sporten

Door Dennis, 19-10-2015 10:20 PM

Als het buiten koud is en binnen lekker warm, kost het wat meer moeite om je sportroutine vast te houden. Niet zo gek, maar wel zonde.


Het is algemeen bekend dat sporten gewoon goed voor je is. In feite is het een must om je lichaam, in combinatie met gezond en gevarieerd eten, in goede conditie te houden. Hierdoor kun je veel gekke aandoeningen en ziektes voorkomen. Buiten sporten in de zomer is natuurlijk helemaal top, met name door de lange avonden en de behaaglijke temperaturen. Maar buiten sporten in de winter heeft ook zijn voordelen ten opzichte van de zomer. Wil je weten wat de voordelen zijn? Lees dan nog even verder!

Sporten geeft meer energie dan het kost

Lekker relaxen voor de kachel met een dekentje en een kopje thee of een wijntje? Dit is typisch voor een goede winteravond. Maar als je hier elke avond mee gaat vullen, dan raak je die goede conditie zo kwijt en zak je als een plumpudding in elkaar. En nog erger, je raakt je routine kwijt waardoor het steeds moeilijker zal worden om het sporten weer op te pakken.

Dus, geef niet toe aan de winter en zorg ervoor dat je een aantal keer per week zult blijven sporten. Als je dan later weer thuis komt, neem je een lekkere douche en je zult merken dat je je helemaal lekker voelt, met hernieuwde energie om weer actief te zijn. In de warmte, wel te verstaan…

Ideale omstandigheden

Fanatieke hardlopers trainen graag op een regenachtige dag, want dan zit er meer zuurstof in de lucht. Ook bij lage temperaturen is sporten vaak prettiger. Je krijgt meer zuurstof binnen per ademhaling. Bij flinke kou moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven. Dit kost energie. Voordeel is wel dat je extra calorieën verbrandt.

Je weerstand verhogen

De meesten denken dat binnen blijven bij kou en natte dagen goed voor je is. Integendeel, als je op zulke dagen altijd binnen blijft zitten ben je veel vatbaarder. De enkele keer dat je buiten komt om de vrieskou te trotseren, zal direct een aanslag op je lichaam zijn, waarna je onvermijdelijk kou zal vatten of een griepje zal krijgen. Buiten sporten zal je weerstand een enorme boost geven, waardoor je beter bestand bent tegen deze lastige virussen. Natuurlijk krijg je nog steeds te maken met deze virussen, maar je goede weerstand zal daar dan snel korte metten mee maken waardoor jij nergens last van gaat krijgen.

In de winter eet je anders dan in de zomer!

In de zomerperiode eet je veel lichte en frisse dingen zoals fruit en salades. Maar als de dagen donkerder en korter worden, staat er steeds vaker boerenkool, snert en stamppot op tafel. Heerlijk allemaal, maar deze bevatten stuk voor stuk ook veel meer calorieën. Als je dan in de winter ook nog eens binnen blijft zitten zonder noemenswaardig te bewegen, telt het allemaal twee keer zo hard aan. Des te meer reden om dus te gaan sporten. Sporten is dus eigenlijk een must in de winterperiode, en zeker met de feestdagen halverwege, kun je er zelf voor zorgen dat je niet onnodig veel aankomt.

Warmte door een betere bloedcirculatie

Op het moment dat je buiten komt, sta je misschien te rillen van de kou. Des te meer reden om direct je warming-up te gaan doen en te beginnen met rennen. Hierdoor wordt je vrij snel weer warm doordat je bloed beter gaat circuleren. En het is juist deze verbeterede circulatie van bloed die je nog heel lang warm gaat houden, zelfs als je allang weer thuis bent.

Goed voorbereid op de kou

Als je in de zomer sport, dus in een behaaglijke of zelf warme temperatuur, heb je al snel dat dorstige gevoel, dus ga je automatisch water drinken. In de winterkou is dat wat anders.  Dat dorstgevoel komt wat minder snel, dus ben je geneigd om minder snel die waterfles te pakken of zelfs de waterfles gewoon thuis te laten. Toch is het belangrijk om water te drinken, zelfs in de winterkou. In de kou ben je toch aan het zweten, ook al merk je dat niet. Je verliest met name veel vocht rondom je luchtwegen. Dit heeft te maken met het feit dat warme zomerlucht vochtiger is dan de koude winterlucht.

Goede kleding

En als laatste, zorg voor goede kleding. Doe jezelf een plezier en schaf een water en winddicht jack aan voor de winter. Hiermee hou je het meeste vocht buiten en de warmte binnen.






Overig nieuws

Schrijf je in voor onze trainingen

Bootcampen voor het Rode Kruis

6de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Run2Day Bootcamp - gratis try-out

Ruil je schoenen in voor het goede doel - en ontvang korting

Aanbieding - 10 Lessen Bootcamp voor maar 30 euro

Vanaf 2016 ook Bootcamp training in het Oosterpark

Geef een sportief cadeau deze kerst

Interview met een Powerfoodie

Interview met een Dutch Mud Men

De ervaring van Malou en Amber - Legends werden Vikingen

Wat onze klanten zeggen over Legendary Sports

Excuses do not burn calories

Tracteer jezelf op een sportief cadeau met korting

Heb jij de inschrijving voor de dam tot damloop gemist

Bootcamp in het Flevopark

5de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Buddy weken - trainen met een flinke korting

Bootcamp try out - geef jezelf op voor een gratis proefles

Nu ook Bootcamp training in het Flevopark - gratis proefles

Nieuwe Bootcamp trainer - Yasmiin Omar

Trainen voor de Dam tot Damloop of de halve marathon

Circuit Training bij de Sloterplas

4de editie van de Legendary Heroes 10k Run

Legendary Heroes 10k Run

Zaterdag en Zondag Bootcamp in het Amsterdamse Bos

Running and Core Training

Bevrijdingsloop op 4 mei

Hardlopen - lekker fit de zomer in

Gratis proefles

Goede voornemens Bootcamp actie

Sport en doorzettingsvermogen - een lastige combinatie

Blauwe bessen versnellen herstel spieren

Speciale Bootcamp aanbieding voor de koude maanden

Reserveer nu online

Legendary Heroes 10k Run

Afvallen door meer te bewegen is een leugen

Burpees - De oefening we all love to hate

Legends worden Vikingen bij de Strong Viking Obstacle Run

Legendary Dirt Maniacs

Mythes over trainen en vet

Vochtverlies tijdens sport

Inschrijving gestart voor de Legendary Urbanathlon

Legendary Healthy Kids

Gratis sportlessen en advies - Open dag in Amsterdam

Urbanathlon - schrijf je nu in

Mud Masters 2014